fredag 6. mars 2015

Vasaloppet neste

Jeg lovte å si noe om forventningene til Vasaloppet i dette innlegget. Jeg kan velge å gjøre det enkelt, eller jeg kan gjøre det litt mer komplisert.


Enkelt: Jeg skal gå fort.

Litt mer komplisert: Hva er fort? Det som er fort for meg er ikke fort for andre, mens det som er fort for andre enten er altfor fort for meg, eller ikke fort i det hele tatt.

Kort sagt: jeg håper å gå rundt 5 timer og 30 minutter.


Det er 24 minutter raskere enn i fjor, og 24 minutter er ganske mye. Det er to ganske bænkers grunner til at jeg tror det kan gå, mens det er en litt mer usikker grunn som må klaffe for at det skal gå.

Den første grunnen er at jeg i år starter i led 3 og ikke i led 4 som i fjor. Min teori er at man kan høvle av ca ti minutter på tiden bare på å stå i et bedre led (her er det forutsatt at jeg ikke står bakerst i led 3).

Den andre grunnen er at det skal litt til for at føret blir like tungt som i fjor. Ja, det er meldt varme forhold, og sugeføre blir det de siste mila uansett, men det er lov å håpe at ikke alle sporene snør igjen før start og at vi må brøyte opp sporene selv.

Den tredje og mest usikre grunnen er formen min. 90 kilometer er langt, og man blir sliten, og det blir vondt. Spørsmålet er bare når jeg får det og hvor hardt jeg får det.




Så kan man si mye om ski og sykdomshistorie og oppladning og sånt, men det gidder jeg ikke, for nå skal jeg se på House of Cards.

    Wish me luck.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar