mandag 26. februar 2018

Gubbeheng: Hvordan rolige treningsturer alltid blir konkurranse

Se for deg følgende: Det er skyfri himmel, et par minusgrader og panserspor i marka. Du er ute på en rolig skitur og nyter forholdene. Snøen glitrer mot deg fra alle kanter, og du kjenner at sola så smått avgir varme der den for første gang på lenge står høyt på himmelen. Du har spikerfeste og god glid. Teknikken sitter, og du vet innerst inne at det ikke er noe annet sted du heller vil være enn akkurat her, akkurat nå. Foran deg ser du en mann som tilsynelatende er ute i samme ærend som deg. Han ser ut til å ta livet med ro, og det tar ikke mange stavtakene før du er på bakskia hans. Med god klaring til den møtende barnefamilien hundre meter lenger frem som benytter seg av både motgående spor og skøytetraseen, legger du deg ut til venstre for å forsere. I det du kommer opp på siden av mannen, øker han farten, og gjør at du må legge inn et ekstra gir for å forsere. At du må sette inn turboen for å unngå et stygt kræsj med den møtende barnefamilien, eller en bråstopp for å legge deg inn igjen bak mannen, ser ikke ut til å krysse tankene hans.

Med et lite magadrag rekker du akkurat å smette inn i sporet foran mannen før dere passerer barnefamilien. På grunn av forbikjøringen er farta di ganske mye høyere enn da du tok igjen mannen, men du merker fort at mannen har klistra seg fast på bakskia di. Du kan derfor ikke skru ned farta til ditt opprinnelige turtempo da mannen kommer til å gå forbi deg til tross for at du nettopp gikk forbi ham, noe som alle vet blir for dumt. Rettelse: alle med konkurranseinstinkt vet det. Du opprettholder forbikjøringsfarta, og må jobbe en liten kilometer til før mannen endelig slipper.

La oss stoppe litt her.

Dette er et fenomen som er godt kjent på sykkel under uttrykket «å legge seg på hjul». Når det kommer til langrenn, lanserte jeg i 2014 begrepet «gubbeheng» om denne måten å gå på ski. Jeg definerte gubbeheng som følgende:
         
Gubbeheng: gubbe som henger
Når en gubbe (mann i midtlivskrise +), gjerne med litt mage (men ingen forutsetning) trener i et bedagelig tempo inntil han blir tatt igjen. Da biter han seg på den forbipasserende som en klegg og nekter å slippe selv om farta er langt høyere enn den han holdt inntil han ble tatt igjen. Det gjør ekstra vondt i gubbesjela å bli tatt igjen av ei jente. 

Siden jeg først omtalte gubbeheng i 2014 har jeg hatt utallige gubbehengopplevelser, og jeg vil derfor revidere definisjonen ørlite grann. Gubbe defineres ikke lenger ut ifra alder. Gubber som driver med gubbeheng kommer i alle aldre og alle fasonger. De kan være 20, 30, 40, 50, 60, og 70 år. Det er selve henginga som gjør dem til gubber, ikke alderen. I tillegg finnes det gubbekjærringer. Det er damer som utfører gubbeheng (eller kjærringheng om du vil). Jeg vil selv plassere meg i kategorien symptomatisk gubbekjærring. Jeg henger meg sjelden på de som passerer meg i løypa, men hører jeg at noen nærmer seg bakfra, samme hvor rolig tur jeg er ute på, setter jeg opp tempoet og tenker at personen bak skal måtte jobbe for å komme forbi. Jeg kaller dette klassiske gubbekjærring-symptomer, og jeg regner med at diagnosen slår ut i full blomst en gang etter fylte femti år. Da kommer jeg til å bite meg fram og henge også når jeg har blitt forbigått.

Gubbeheng er sjukt irriterende. Samtidig er det lite som er mer tilfredsstillende enn å parkere en gubbe etter en lang fight opp til Heggelivann. De beste gubbene er de som takker for kampen, strekker ut hånda som en klump og gir «fist-bump» og en god dose gubbekudos. Dersom gubben vinner på ærlig og redelig vis, det vil si uten å skøyte hvis det er klassisk vi går, er det også helt greit.

Men som man sier på godt norsk: «it takes two to tango». En gubbe får ikke utført henginga si uten noen å henge på. Og når den som blir utsatt for gubbeheng er av typen sta som faen og med konkurranseinstinkt herfra til helvete, er det ikke rart det blir satt fart i sporet. Jeg kan si så mye jeg vil at gubbeheng er ekstremt irriterende. Men når jeg selv er ei gubbekjærring av ypperste rang som lar hver i1-økt bli en i3-økt på grunn av gubber med provoserende identisk konkurranseinstinkt som meg selv, har jeg bare meg selv å takke. Så kan jeg tenke at på neste treningsøkt, da skal jeg gå rolig hele veien. Men innerst inne veit jeg at det ikke kommer til å skje. For det er alltid en gubbe på tur. Og han vil alltid henge. Og ei ekte gubbekjærring klarer aldri å la være.


12 kommentarer:

  1. Gubbekudos herfra! Jeg er altfor dårlig på ski til å holde på sånn, prøver av og til likevel. Men med løpesko på er det ingen som slipper forbi uten kamp! Gleder meg til å lese om Boston. Begynner å få lyst til å prøve meg på å klare BQ i høst, virker som hofta tåler litt mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, på løping er det hakket vanskeligere. Da må man liksom være i god form om man skal klare å henge. På ski kan man få litt mer gratis. Håper virkelig hofta er friskmeldt så du kunne klart BQ! Da blir det min tur til å følge med på deg neste år :-)

      Slett
  2. Gubbeheng og mansplaining, det er definitivt en overvekt av slikt i skisporene. På lørdag trakk jeg broren min på ski, bokstavelig talt i motbakkene, mens han trekker på meg nedover, og sannelig kom det ikke en gubbe bakfra og gav meg (ikke mitt mannlige følge så klart) tidenes dummeste "råd". Jeg ble så provosert, men siden jeg var på tur med bror kunne jeg ikke være gubbekjærring og henge på/gå fra ham. Imidlertid klarte jeg ikke å dy meg, forlot turfølget, la inn en kjempespurt Johaug verdig opp en motbakke, tok igjen gubben og fikk gitt ham et velment (og spydig) råd om hans skiteknikk tilbake. Han ble så overrasket at det eneste han sa var "Ja, jeg vet det, men jeg er så sliiiiiten". Å, så herlig det føles!

    Veldig bra at du skriver igjen<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Åherregud. Blir provosert bare av å lese det. Men utrolig diggbart at du satte ham på plass! Massevis med gubbekjærringkudos herfra! Kan jeg spørre hva slags mansplaining han kom med, og ikke minst hvordan du satte ham på plass? Hverdagshelt, ass!

      Slett
    2. For én gangs skyld fikk ikke denne gubbens utsagn stå uimotsagt! Han labbet kjapt forbi meg i svært slak motbakke, som det hadde vært hele tiden mens han gikk bak meg, mens han kvekket "når du går med felleski lønner det seg å legge vekten på yttersiden av skiene i nedoverbakkene. Du får bedre gli da". Merk at dette ble påstått i slak motbakke, han hadde ikke sett meg i noen form for nedoverbakke og kunne ikke vite noe om glien min. I tillegg er det bare tull. Broren min var dum nok til å takke for tipset, mens jeg freste "mansplaining" mellom sammenbitte kjever.

      Jeg så at han gikk omtrent i nittigraders vinkel og hang med hele overkroppen over stavene, og så muligheten til å ta igjen: "Hei, det var du som tipset om gli på felleski?! Et råd tilbake, jeg ser at du går veldig fremoverbøyd og henger på stavene. Hvis du retter deg opp får du kraften ned i underlaget, og det gir deg bedre fart og ikke minst teknikk." Det var da han pep, "jamen, jeg er så sliten!", og jeg svarte "da må du trene litt mere da vettu!", før jeg staket meg videre, ganske andpusten og svært fornøyd med å ENDELIG få stoppet en gubbete mainplaining!

      Hva man må finne seg i av idioter, bare fordi man er av kvinnekjønn og tilfeldigvis liker (elsker!) å gå på ski... Takk, jeg følte meg som en skikkelig hverdagshelt!

      Slett
    3. Det der er det deiligste jeg har lest på lenge! Så utrolig tilfredsstillende det må ha føltes. Hatten av! Tror ikke jeg hadde turt å gjøre det same, så TAKK for at du tok den kampen! <3

      Slett
  3. Hallo there! Back blogging ser jag.
    Det var just de här finurliga gubbeheng-liknelserna som fick mig att fastna för bloggen din för snart ett par år sen. Nu är ju inte jag gubbe på långa vägar. No, no. Händer ju att man får visa legitimation på Bolaget (Polet) trots att man är en bit över 40. Gubbe? Nej, nej ser du så att...
    Fast det bor ju en tävlingsdjävul i en... Tänk bara när nummerlappen kommer på? När det trängs ihop efter att ha passerat startlinjen? Eller när gubben framför i för gamla och för trånga trikåer inte tätar luckan i ledet framåt? Helst ska han innan ha trampat på skidspetsarna dina i ett liiite för snävt spårbyte för att riktigt ha satt igång tryckkokaren. Sen, när man har svettats, spottat och snorat i fem timmar. Kämpat mot våryra ungtuppar som man kört om säkert 20 gånger, sega gubbar som man undrar hur de över huvud taget kom före i spåret och övriga med nån X0-årskris. I igensnöade spår, söndersaxade motlut och barskrapade rodelbanor till utförsbackar. Då kommer det en jänta, en tjej med fin, bibehållen teknik som metodiskt parkerar var och en av oss GUBBAR. Hon kan ju vara före detta elitåkare, Kalla kanske? Eller gick hon på skidgymnasium så effektiv åkning som hon har med fem timmar i benen? Eller är hon helt enkelt bara bra på att åka skidor för att hon tycker det är så kul?
    Vi kan ju flina lite åt det där med tjejstryk eller (he, he) skratta lätt åt att ha fått tjejdäng. Men det är inte roligt (morsomt). Det var det nog inte ens som sjuåring i första klass. I avspeglingen av metoo är det bara GUBBIGT. En osäkerhetsbeteende för att flytta fokus från sin egen (dåliga) prestation.
    Nej, låt oss lyfta fram de flickor, jäntor, tjejer, kvinnor, damer, ladies, tanter, gummor, käringar, ja till och med ragator som gör bra och imponerande prestationer istället för att förminska dem till ”tjejstryk”. Så som tjejerna åker i Ski Classics idag så är det inte långt borta att de snart kan tävla mot de bästa herrarna. Som Annika Sörenstam (Miss 59) gjorde i golf. Kanske bara ekonomiska förutsättningar som fattas?
    Grattis med Internationella Kvinnodagen!

    Gubbeheng då? Vi som har hjärtat på rätt ställe tål det. Lite gulligt egentligen, vi försöker ju bara bli lika bra som ni 😉

    SvarSlett
  4. For en fantastisk 8.mars-hilsen! Definitivt en av de bedre jeg har lest :-) Og ikke minst rett poetisk. Du har ikke vurdert å begynne å blogge selv, da? ;-) Og gratulerer selv, med kvinnedagen! Det er ingen tvil om at samfunn med god kjønnsbalanse og involvering er de som kommer best ut, så dette gagner alle :-) Hvordan gikk Vasalopppet? Du gikk, ikke sant? Fulgte for første gang på seks år med på TV, og det var veldig gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Såg du mig inte på TV? Nej, för första gången så såg jag starten i första backen. Istället körde jag dubbelpass på fredagen, Stafettvasan med jobbet och sen Nattvasan på kvällen/natten. Han jag skulle ha åkt med fick förhinder så jag hittade en ny åkpartner i sista minuten på Internet. Helt annorlunda upplevelse att skejta utan tidskrav. Det var som att glida in i julkort i några av byarna där de satt ut marschaller och ljuslyktor. Anbefalles som man skulle säga på norsk!

      Visst har jag övervägt att börja blogga. Du inspirerar ju men det handlar ju om att ha tid eller ta sig tid i allt annat.

      Inga skidrace alls i år för dig? Jag testade Hafjell (skate) helgen innan Vasan och funderar på Skarven.

      Slett
    2. Med den beskrivelsen der fikk jeg veldig lyst til å gå Nattvasan. Det høres jo helt magisk ut! Dere går to stykker og bytter på å bruke lykt, eller? Er vel få lykter som holder et helt Vasalopp...

      Har ikke planer om noen renn, nei. Det er veldig deilig, egentlig. Har trent mer i januar og februar i år enn tidligere år nettopp fordi jeg ikke trenger å legge opp treninga smart. Kan gå akkurat så langt jeg vil når jeg vil. Helt fantastisk! Men nå er det bare fire uker til Boston Marathon, så de siste ukene har skiturer i ukedagene måttet vike for løping, og framover nå blir nok noen lange skiturer byttet ut med lange løpepass. Hafjell Skimaraton er jo veldig fin! Og Skarven er et must! Gikk ikke du der i fjor også? Skulle gjerne gått den selv hvis det ikke var for at det er samme dag som jeg lander fra Boston...

      Slett
    3. Kanske skulle ringt dig när min kompis Per fick förhinder till Nattvasan? Nu blev det Maggie som hittade mig på Internet. Man åker tillsammans från start till mål och våra lampor höll hela vägen trots blygsamma 7.22. Det var som sagt fokus på upplevelse och inte jaga tid. Hade köpt en ny Silva-lampa med 10Ah batteri och körde på lägsta ljus, 600 lumen. Startplatserna släpps på söndag 9.00 😉

      Jo, Skarven gick jag första gången förra året. Fick ju fixa resan själv så det blev nattåget till Finse som kom fram typ 04.00. Inte helt optimalt även att man gick på tur och stannade på Jægertoppen och tog sig en öl. Eller två 🤪 Kanske kan få med brorsan på det i år.

      Boston blir ju coolt. Traditionstung mara. Sprang första passet i t-shirt och korta tights idag. Fast i Cannes ✌️

      Slett
    4. Hehe, hadde jeg vært i Sälen og ikke skulle ha gått Vasaloppet hadde jeg stilt opp :-)

      Du får reise opp en dag tidligere til Geilo/Finse, så blir det helt topp. Legger man tillegg inn stopp på Jägertoppen har uansett ikke sluttiden noe å si, da er det jo bare kos :-)

      Deilig å løpe med t-skjorte og shorts! Spørs om Boston blir min første tur med det (forhåpentligvis).

      Slett