onsdag 14. oktober 2015

Noe ekkelt

I dag skal vi snakke om bæsj.

Jo, det skal vi.

Det er nemlig noe som plager meg. Noe jeg ikke helt forstår. Sorry, gutter. Hvis dama deres har sagt at hun ikke driter, eller hvis du tror at damer bare bæsjer sånne søte små kaninbæsj, så tar du FEIL. Damer driter som bare det. Og det er helt i orden. Det som er rart - og her kan jeg bare snakke for damer ettersom jeg stort sett forholder meg til dametoalett på jobb og på andre offentlige plasser - er at det er overraskende mange som ikke tørker etter seg.

La meg utdype. De tørker seg sikkert bak (dette er kun en antakelse), men nå har det skjedd så mange ganger at når jeg skal på do, så er doskåla like brun som campingområdet på Roskilde '07.

Hver gang dette skjer - som ikke er rent sjelden - begynner min indre Tante Sofie å gneldre:

Hva faen er det du driver med? Kan det være så jævlig vanskelig å bruke dobørsta?

Og mens jeg står inne i avlukket og æsjer (minus b) og banner (med b) inni meg, bestemmer jeg meg for å gå på nabodoen i stedet. Men den er selvfølgelig opptatt, og nå har jeg vært inne på avlukket så lenge at dersom det kommer noen andre inn på doen og steller seg i kø nå, så tror de at det er jeg som har lagt igjen ruka, og dermed kan jeg ikke gå ut uten å tenke at de tenker at jeg er skikkelig ekkel.

Så da må jeg gå på bæsjedoen, da.

Og da er spørsmålet mitt til alle damene der ute med dobørstefobi: Blir du ikke flau over å legge igjen noe sånt hvis noen ser at det er du som kommer ut av toalettet? Regner du bare med at nestemann skal tørke opp bæsjen din, ja kanskje til og med like det litt? Og nei, det hjelper ikke å legge ned dosetet. Vi som må ta det opp etter deg ser bremsesporet klart og tydelig i det vi løfter setet. Det forsvinner ikke av å legge ned lokket, skjønner du.

Og så må jeg få lov til å takke deg som nesten daglig setter meg i bæsj-i-doskåla-dilemmaet:
Enten må jeg børste bort bæsjen din, eller så forlater jeg doen men risikerer at noen tror at det er jeg som har markert mitt revir.

Dermed ender jeg alltid opp som bæsjebørster ettersom jeg anser det som værre at folk tror at jeg er så imbesil at jeg ikke klarer å tørke opp etter meg. Med mindre jeg spotter bremsesporet på vei inn i båsen og kjører en 180-grader på hælen og prøver meg på det andre avlukket i stedet. Er du en av de som legger ned setet, tipper jeg du gjør det for å lokke oss andre inn i bæsjefella di. Da ser vi ikke dritten din før vi har låst døra bak oss og tatt opp setet, og da er det for seint å gå ut igjen uten og få skylda.

Ikke sint, bare forstår det ikke,
Kaja

2 kommentarer:

  1. Verre: De som ikke trekker ned etter seg. Tydeligvis er det mange damer som ikke gjør det, og da kan man iallfall ikke bytte avlukke. Hvem vil være den som ikke _trekker_ ned..

    SvarSlett
  2. Haha! Æsj. Det er verre. Og skikkelig dårlig gjort overfor nestemann.

    SvarSlett