lørdag 21. februar 2015

Reise kjerringa

Selvtilliten fikk seg et skudd for baugen etter Holmenkollmarsjen, men allerede dagen etter ble det lagt en plan for å resie kjerringa. Der jeg før har trent mye på innfalsmetoden og dyttet inn trening rundt andre aktiviteter, satte jeg nå treningsplanen for hele uka, og tilpasset andre aktiviteter deretter. Dermed ble treningsuka etter Holmenkollmarsjen seende slik ut:

Mandag: SKIGO-trening i Holmenkollen. Skøyteteknikk + intervaller 2-3-4-3-2 min. Pause 2 min (puls snitt/maks 147/186)
Tirsdag: Rolig klassisk i Østmarka, 18 km (puls 137/173)
Onsdag: 6x1000m på Bislett: 3:45-3:47-3:53-3:54-3:53-3:52 min/km. Pause 1 min 15 sek (puls 169/204)
Torsdag: Rolig jogg + 20 min styrke i Tufteparken på St.Hanshaugen (puls 123/150)
Fredag: HVILE
Lørdag: 20 min skøyting oppvarming, 1 time 30 min staking, 25 km (puls 145/176)
Søndag: Rolig skøyting og staketeknikk i Granåsen. Staket hele sisterunden (4km). 17 km (puls 142/177)


Det var lite trøkk i kroppen på mandagsøkta, og også på tirsdagen måtte jeg holde igjen for ikke å få for høy puls. De to første øktene etter marsjen hadde med andre ord ikke hevet selvtilliten min nevneverdig. Jeg husker ikke sist gang jeg løp 1000-metere, men det må ha vært en stund før jul. Derfor var ikke forventningene i taket, men da jeg klinte til med pers på økta hva hastighet og jevnhet på dragene angår, kom selvtilliten og banket på døra igjen.


Da i tillegg uka ble avrundet med to særdeles bra stakeøkter, blir jeg mer og mer overbevist om at jeg bare hadde en dårlig dag på Holmenkollmarsjen.


Totalt: 8,5 timer, 95 km
Evaluering: Kanskje ikke flest timer eller kilometer, men veldig god kvalitet på hver økt

Fra et flatere parti på stakeøkta i Granåsen


Denne uka begynte der forrige slapp, med planer om to intervalløkter og skirenn på søndag.


Mandag: HVILE
Tirsdag: 6x1000m på Bislett: 3:44-3:43-3:45-3:45-3:46-3:45 min/km. Pause 1 min 15 sek (puls 172/190)
Onsdag: Veldig rolig jogg (i1), 10 km (puls snitt/maks 120/158)
Torsdag: SYK
Fredag: SYK
Lørdag: SYK
Søndag: SYK?


Uka som skulle ende opp i et gjennomkjøringsrenn to uker før Vasaloppet har blitt amputert med sår hals, slimete lunger og hodepine. Men før sykdommen slo ut i full blomst klarte jeg å perse for andre gang på 1000-metersdragene på to uker. Jeg skjønner ikke helt hvordan det gikk til, for jeg følte at jeg løp kontrollert og til og med holdt litt igjen på starten av alle dragene. Når i tillegg pausen er kortere enn jeg har hatt før, så må man kunne si at (løpe)formen er bedre enn noen gang. Det er godt å ta med seg videre.



Feiret ett år med klokka mi på rekordøkta på Bislett. Fine kilometer og fine timer fra februar 2014 til februar 2015


Med kun to uker igjen til Vasaloppet er førstepri å bli frisk så fort som mulig så jeg forhåpentligvis kan trene godt fra neste uke. Det er kanskje i overkant optimistisk, men jeg tror man blir raskere frisk når man bestemmer seg for ikke lenger å være syk. Det er ikke optimalt å bli syk og gå glipp av gjennomkjøringsrennet jeg hadde planlagt på søndag, men det er ingenting å gjøre med det. Neste helg skal tilbringes på hytta der det skal stakes mil etter mil, og så får jeg håpe det holder til en god tid på Vasaloppet.


Apropos Vasaloppet. Der har jeg så klart gjort meg noen tanker om målsetting og gjennomføring, men det kan vi snakke om i neste innlegg.

2 kommentarer:

  1. Digger slik treningsplan-blogging!

    Har du prøvd sterk ingefærte (te i løs vekt), med mye frisk ingefær oppi? Kombinert med honning (IKKE i teen, men i munnen, først. De gode stoffene i honning dør ved 40 grader), kurerer det alltid forkjølelse. Jeg har ikke vært syk på årevis, så det må fungere bra.

    God bedring!

    SvarSlett
  2. Oi, det hørtes skikkelig heslig ut. Mest fordi jeg ikke er fan av ingefær. Men så høres det unektelig også ut som en skikkelig sykdomsfordriver. Skal se jeg prøver det!

    Takk!

    SvarSlett