mandag 22. juni 2015

Hvordan trene til ultraløp? Vetta faen, jeg.

Hvordan trener man for/før et ultraløp? Ikke spør meg. Men siden jeg spør meg selv kan jeg si så mye som at jeg ikke har peiling. En skulle jo tro mange lange økter til fots og på sykkel og rulleski, samt styrke og diverse skadeforebyggende trening kan være lurt. Selv gjorde jeg svært lite av det, men det jeg gjorde holdt til en god debut, så det kan ikke har vært heeeelt Sarah Palin heller (les: på trynet).

Obs! Har lovet meg selv å ikke blande politikk og blogg, så ikke ta det personlig om du er cheerleader for Tea Party. I så fall kan du bytte ut Sarah Palin med Fidel Castro, Barak Obama eller Vladimir Putin om du synes det passer bedre.

Uansett, her er det jeg gjorde de siste tre ukene før Ultrabirken. Om det er eksempel til etterfølgelse er jeg usikker på:

Mandag 25. mai: FRI
Tirsdag 26. mai: 3000 m testløp - 11:27 min
Onsdag 27. mai: 1. Styrke 60 min 2. 50 min rolig jogg - 8,8 km
Torsdag 28. mai: Styrke 60 min
Fredag 29. mai: FRI
Lørdag 30. mai: iForm-løpet 5 km - 20:04 min (4.plass)
Søndag 31. mai: 1. Rulleski 30 km 2. 45 min rolig jogg

Totalt: 9 timer - 74,5 km

Mandag 1. juni: Rolig terrengjogg 1 time 20 minutter - 12 km
Tirsdag 2. juni: FRI
Onsdag 3. juni: Rolig jogg 40 minutter - 5 km (kunne like godt valgt sofaen)
Torsdag 4. juni: 10 x 200m + 2 x 100m - totalt 1 time 45 minutter - 16 km
Fredag 5. juni: FRI
Lørdag 6. juni: Gjerdrumsmila 10 km i tøff løype med mye terreng. (2. plass)
Søndag 7. juni: 40,2 km jogg (5:50 min/km) - 3 timer 54 minutter

Totalt: 9 timer - 89 km

Mandag 8. juni: FRI
Tirsdag 9. juni: Rolig jogg 1 time 10 min - 12 km
Onsdag 10. juni: FRI
Torsdag 11. juni: FRI
Fredag 12. juni: FRI
Lørdag 13. juni: Ultrabirken

Totalt: 7 timer 40 minutter - 73 km

Jeg vet jeg burde ha skrevet noe om både iForm-løpet og Gjerdrumsmila, men jeg var så opptatt med å hvile uka før Birken, og denne uka har jeg også vært altfor opptatt med å hvile. La meg bare si det sånn at begge løpene var moro og tunge, og jeg skulle definitivt løpt med terrengsko på begge løpene. At det holdt til henholdsvis 4. og 2. plass er kjempegøy. Så langt har denne løpesesongen stilt med 13., 4., 2. og 5. plass, så jeg kan ikke annet enn å konkludere med at løpesesongen hittil har vært bedre enn skisesongen vi nettopp la bak oss. Bank i bordet.

Post Birken-uka har for øvrig stilt med antydninger til løperkne, så nå går det i Voltarol og jeg har lett fram styrkeprogrammet jeg fikk av naprapaten da jeg var slått ut av løperkne i tre måneder i 2013. Krysser fingrene for at det hjelper, for nå klør det i beina etter å løpe mer, mer, mer.

Bare to uker til sommerferie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar