torsdag 16. oktober 2014

Alarmerende formtest

Denne uka besøker jeg ei venninne i Tyskland. Jeg var forberedt på at det kom til å bli vanskelig å få trent, men jeg har klart å presse inn to intervalløkter.


Tirsdag hadde jeg planer om å løpe 3x10x45/15 sek. Resultatet ble derimot 8+2x10x45/15 sek da jeg måtte snu tidligere og intensiteten ble redusert grunnet et akutt dobehov og det var null doer i nærheten. Som jo skjer iblant. I hvert fall for de fleste som løper mye. Det er bare sånn at man egentlig ikke snakker noe om det fordi det liksom er flaut eller noe.


I dag startet jeg dagen med 6x1000 m med pause på 1:30 min. Det var skikkelig dritt. Kroppen var tung, og slimet satt som spikra i lungene. Løypa gikk på en flat grusvei rundt en liten innsjø i Hannover, og ikke på bane som jeg pleier på disse øktene. Derfor hadde jeg stilt inn klokka på å si ifra når jeg hadde løpt 1000 meter. Det har jeg også gjort før når jeg løper på bane, og da har den aldri pepet når jeg har løpt 1000 banemeter. Den har pepet både før og etter.

I dag viste dragene mine mellom 4:14 min/km og 4:23 min/km. Det er det overlegent dårligste jeg noen gang har løpt på denne økta. Vanligvis ligger jeg og vaker et sted mellom 3:45 min/km og 3:57 min/km på samme økt.


Sånn jeg ser det kan dette være grunnene til at det gikk såpass sakte:

1. GPS'en viste feil (koblet seg ikke inn før over halvløpt økt)
2. Jeg løp før frokost
3. Løypa gikk på våt grus
4. Jeg er i dårlig form

Nå står uansett Hytteplanmila for tur, og det blir en fin målestokk på om punkt fire er grunnen til at det gikk så dårlig i dag. Får ikke håpe det. Er så mye greiere å skylde på GPS'en.

2 kommentarer:

  1. Jeg tipper 3 og 4 - du skal aldri undervurdere den negative effekten av å løpe på grus og ei heller effekten av å ikke ha spist frokost! Og hvem bryr seg vel om Hytteplanmila - det er jo bollene etterpå som teller ;-) tvi tvi

    SvarSlett
  2. Får håpe på 3 og at 4 kommer seg til lørdag ;-) Det går gjetord om de bollene så som hytteplanmildebutant gleder jeg meg! Lykke til!

    SvarSlett